Téli Tihany 15 (2024. 02. 03.)

A tavalyi jó élmények hatására idén február elején is Tihany felé vettük az irányt a Téli Tihany teljesítménytúrára Krisztiánnal és családjával. Ebben az évben az időjárás kegyesebb volt hozzánk, se szélvihar nem volt, ami a túra elnapolását okozta tavaly és fagypont közeli hőmérsékelt sem volt, ami miatt tavaly a rajtoláskor azért cidri volt. A tavalyi 20-as táv után ezúttal a 15 km-es körre nevetünk elő, a tervünk pedig az, hogy mindhárom távot teljesítjük egyszer, amiből az következik, hogy a tervek szerint 2025-ben majd a 10-es távot járjuk végig.

A rajtolást követően nem kellett sokat sétálnunk az első ellenőrzőpontig az Akasztó dombra, de szint annál több volt, bemelegítésnek tökletes volt. A pecsételés után robogtunk tovább, kereszteztük a műutat majd még több szint leküzdése után már a gejzírmezőn jártunk, közeledtünk a második ponthoz, az Átjáró barlanghoz. A pecsételést követően rövid kitérőt tettünk az útvonalról az Aranyház gejzírkúphoz, hogy szemrevételezzük a panorámát.

Kilátás északi irányba az Aranyház-gejzírkúpról, balra az Őrtorony kilátó

Ezt követően az útvonal következő bal kanyarjánál vált le a 10-es táv útvonala, ezért aztán kisebb tömegben folytattuk a túrát. Egészen eddig bőven kerülgettük a túratársakat, a tavaszias jó idő és a Balaton népszerűsége nagyon sok embert vonzott a túrára. Hosszabb etap következett, de egészen hamar megjártuk és azt vettük észre, hogy alattunk már a következő ellenőrzőpontról felszűrődő hangokat hallottuk.

Ereszkedés a Horgásztanyákhoz, a túra 3. ellenőrzőpontjához

Meredek lejtőn jutottunk le a Club Tihany kerítéséhez, innen pedig 350 méter megtételét követően a pecsételést követően forró teát kortyolgatva és szendvicset majszolva pihentünk meg 10 percre. A késői reggelit követően indultunk meg a túra leghosszabb és egyben legszebb szakaszának, végig a félsziget nyugati partvonala mentén, nagyjából folyamatosan emelkedve.

A Tihany Levendula Erdei Iskola

Helyenként megállva meg lehet itt csodálni a Balaton nyugati részét, a távolban a Balaton-felvidék tanúhegyei is felsejlenek, a Badacsony tömbje magához vonzza az ember tekintetét.

A nyugati kilátás, a távolban a Badacsony és a többi tanúhegy

Szerencsére idén is nagyon szép idő volt, ennél fogva pedig a kilátás végig első osztályú volt. Szépen lassan elértük az Őrtorony kilátót, túránk következő pontját. Az első szintre nehézkes volt feljutni, mert egyszerre sokan voltunk ott, de végül megszereztük a pecsétet. Ezen a ponton búcsúztunk el a 20-as távot választóktól egy rövid időre. Pár száz méteren keresztül csak mi, a 15-ös távosok voltunk, majd a 20-as visszacsatlakozott a közös útvonalba. Ezen a szakaszon szőlőtőkék köztt haladtunk már a következő ellenőrzőpontra, amit a belső tó partján találtunk. A pecsét mellé frissítés is járt, egy szelet tepertőkrémes kenyeret ettem, isteni finom volt.

Tihany és a Bencés apátság épülete

Itt azért lélekben már készültünk az előttünk álló szakaszra, mert emlékeztünk rá, hogy igencsak meredek. Nekiugrottunk és meg is másztuk, a jutalmunk pedig egy pecsét volt a Kis-erdő tető ponton. Mint ahogyan a tető név is utal rá, innen bizony lefele gyalogoltunk tovább, majd leérve a főúton átkelve vitt tovább az utunk.

A tihanyi Külső-tó és az Őrtorony kilátó

Kicsit fel, majd jobbra fordulva indultunk el Tihany fele. Ennek első lépéseként megérkeztünk a Kálváriához, majd leereszkedve sétáltunk tovább. Itt hibáztunk, ugyanis elhagytuk az Echo éttermet, ahol pecsét várt ránk. Hamar felismertük, hogy valami nem stimmel és még időben visszafordultunk az étteremhez, hogy begyűjtsük a pecsétet. Nagyon gyorsan csekkoltunk be a pontra, időt sem vesztegetve haladtunk tovább.

I. András király és Anasztázia királyné szobra

Ekkor már a túra vége felé jártunk, elsétáltunk az Apátsághoz, majd onnan szépen lecsorogtunk vissza, a Belső-tó pratján lévő sátorhoz, ahol befejeztük a túrát és átvettük a díjazást. Mivel idén rendezték 15. alkalommal a túrát, ezért egy nagyon szép és mutatós érmet kaptunk a kitűző helyett. A célban már vártak minket a többiek, egy kényelmes kávézást követően pedig elindultunk haza Pécsre.