Vadkemping felszerelés

Mint ahogyan azt nemrég már írtam, amikor a DDK 8. számú túráját jártuk, hogy nagyon régi vágyam volt a sátrazós vadkempingezés, csak valahogy hosszú évek alatt sosem jött össze. Aztán elkezdtem beszerezni a szükséges dolgokat, ami végre elvezetett ahhoz, hogy a Dél-dunántúli Kéktúrán vadkempingezéssel oldottuk meg az éjszakát.

Ami viszont ennél is fontosabb, az a hihetetlenül értékes tapasztalat, amit abból a két napból leszűrtem magamnak a többnapos, vadkempingezős túrázással kapcsolatban. Mégpedig az, hogy korántsem volt ideális a felszerelésem. Hiába hittem azt, hogy megváltom a világot, nem így történt. Röviden, a cuccom baromi nehéz volt és jó pár dologgal túl is pakoltam magam. Persze ezt egy cseppet sem bánom, meg kellett tapasztalnom, hogy milyen így, mert ebből lehet a legtöbbet tanulni, fejlődni. Nem voltam rest, miután hazaértem a túráról, szinte rögtön elkezdtem azon gondolkodni és ötletelni, hogy miképpen tudnám könnyebbé tenni a felszerelésemet, hogy megmaradjon a funkcionalitása is, ami a többnapos túrákhoz kell. Még mélyebben beleástam magam a felszerelés leírásokba, YouTube videókba, sokat olvastam az ultralight túrázásról. Ez utóbbi elv, vagy éppen felfogás nekem nagyon szimpatikus, próbáltam ilyen vonal mentén frissíteni a cuccaimat. Nyilván nem váltottam és a közeljövőben nem is fogok váltani az ultralight kategóriára, mert a sok jellemzője közül az egyik az, hogy ezeknek a cuccoknak nagy része baromi drága. Én pedig annyit nem járok el évente többnapos túrára, hogy teljesen átváltsak UL kategóriára. Viszont nagyon jó ötleteket lehet meríteni és legalább részben így alakítani a felszerelést.

Az ultralight túrázóra röviden az jellemző, hogy az alapsúly, amit cipel, nem több, mint 4,5 kg (Egyesült Államok) vagy 5 kg (Európa). Az alapsúlyba minden olyat bele kell számolni, ami nem tartozik a fogyóeszközök közé, vagyis a víz, az étel és a főzőgáz nem tartozik bele, minden más igen.

Alapos utánajárás után frissítettem hát a cuccaimat, szerencsére volt olyan közte, amit könnyebb változatra tudtam cserélni. Az egész felszerelés viszont még így sincs a végleges állapotában, további súlycsökkentést tudnék végezni, ha akarnék. Ugyan ez az összeállítás nem ultralight, de én meg vagyok elégedve azzal, hogy jelenlegi állapotában kicsivel 5 kg felett van az alapsúlyom.

Ezt az összeállítást július közepén az Alföldi Kéktúra 1. számú túráján fogom tesztelni, nagyom kíváncsi vagyok hogyan fog beválni. Ebben a formájában ez a szett késő tavasztól kora őszig alkalmas kint alvásra, de a hidegebb időre is van alternatívám.

1: Outdoor Vitals Shadowlight 45 ultralight hátizsák
Ez a hátizsák az egyik új szerzeményem, 45 literes és 850 grammos súllyal rendelkezik. Az anyaga a gyártó cég által kifejlesztett Spectra/Robic szövet, ami a leírás szerint igen ellenálló és tartós. A zsák roll-top jellegű, így felfelé bővíthető, ha az alap térfogata nem lenne elegendő. A hátizsákban van egy vékony keret is, így a vállpántoknál teherhordó hevederek is helyet kaptak, ami segít a vállról a csípőre átirányítani a terhelést. A hátizsák elején jó nagy, két részre osztott elasztikus zseb található, oldalt pedig 2-2 további zseb, amik plusz térfogatot jelentenek a pakolásnál. Az elülső két nagy zseb között egy cipzár fut végig, így anélkül is ki lehet venni bármit, hogy a tetejét ki kellene nyitni. A hátizsák tartalmaz még egy habszivacs ülőpárnát, ami a hát szellőzéséért is felel.

2: 3F UL Gear Lanshan 1 sátor
Szintén új beszerzés, amivel a korábbi nagy és nehéz kétszemélyes sátramat váltottam le. Ez a sátor ultralight, minden tartozékával együtt sincs 1 kg. Nem önhordó, a felállításához szükség van 1 db túrabotra, de az mindig van nálam ilyen túrákon. A sátor két rétegű, a belső sátor gyakorlatilag egy szúnyogháló, erre jön rá a külső réteg, ami 5000 mm-es vízállósági értékkel rendelkezik. Használva még nem volt, júliusban lesz az első alkalom. A sátor felállításával kezdetben biztos meg fogok szenvedni, de csak gyakorlás kérdése és a későbbiekben mér készség szintjén fog menni.

3: Alvás
Az alváshoz hálózsákot és felfújható derékaljat használok. Mindkettő a Decathlonból származik. A hálózsák és a derékalj is melegebb időben használható. Előbbi 10 fokos komforttal és 5 fokos limittel rendelkezik. Utóbbi R-értéke pedig 1,5. Így ez a páros a már említett késő tavasztól kora őszig tartó időszakban használható. Alternatívaként a hidegebb időkre van egy Loap Amoya hálózsákom -3 fokos komforttal és -10 fokos limittel. Ezt tudom párosítani egy szintén Decathlonos, önfelfújó derékaljjal, amely R-értéke 2,7.

4: Étkezés
Igyekeztem nagyon minimálisra és egyszerűre szórítani az étkezéshez szükséges felszerelést. Új cuccként ezentúl egy Toaks 550 ml-es titánium edényt fogok használni, ami a korábbi 950 ml-es űrtartalommal rendelkező Decathlonost váltotta fel. Evőeszközként egy hosszú nyelű, Outdoor Vitals titánium kanalat viszek magammal. A főzést egy Decathlonos Forclaz gázfőző és a hozzá tartozó gázpalack biztosítja. A biztonság kedvéért egy öngyújtó is helyet kapott a csomagban, ha netán a gázfőző piezo gyújtója felmondaná a szolgálatot.

5: Tisztasági és elsősegély csomag
A tisztasági része WC-papírt, nedves törlőt és kézfertőtlenítőt tartalmaz. Sajnos nincs “kakilapátom”, így a reggeli gödör ásásához majd rögtönöznöm kell. Ezekhez társul 20 ml fogkrém és a Jordan Ultralite nevű új fogkeféje, ami csak 9,2 gramm. Az összehajtható utazós fogkefém ennél többet nyomott, így lecseréltem a Jordan-re. Az elsősegély részben alapvető dolgok vannak, leukoplaszt valamint ragtapaszok és egy izolációs fólia. Itt kapott még helyet a svájci bicskám is. Ami még nincs a készletben, az pár szem fájdalomcsillapító és széntabletta, ezek pótlását el fogom végezni. Ez az egész van elcsomagolva egy többrekeszes táskába, ami helyett akár zacskóba is tehetném, azzal is némi súlyt spórolnék meg.

6: Sea to Summit 2 literes vízálló zacskó
Ebbe kerülnek az elektromos kütyük, kábelek, pénz, iratok. Minden olyan fontos dolog, aminek kifejezetten árt, ha elázik egy eső alkalmával.

7: Petzl Actik Core fejlámpa
Újratölthető akksival rendelkezik, de használható 3 db AAA-s elemmel is. 3 fokozaton tud világítani és van piros fénye is. Standard intenzitás mellett 7 óra üzemidővel rendelkezik, bár ilyen hosszan még nem használtam. Nekem eddig tökéletesen bevált.

8: Elektronika
Legutóbb egy 18200mAh teljesítményű Varta power bankot vittem magammal, azonban se a telefonomat, se az órámat nem kellett töltenem. Tény, hogy viszonylag nehéz, így ezt is szerencsére ki tudom váltani kisebbel, ha arra lenne szükség. A power bank mellé két töltőkábelt csomagoltam, az órámét és a telefonomét, hogy szükség esetén tölteni tudjam ezeket.

9: Quechua 120×42 cm-es törölköző
Ez a gyorsan száradó túratörölköző is helyett kapott a felszerelésben. Jó ha kéznél van egy esetleges mosakodási lehetőségnél vagy akkor, ha a kondenzációt kell letörölni a sátor belsejéről, amennyire ez lehetséges.

Extrák
A fentieken kívül a felszerelés tartalmaz még váltó zoknit és alsógatyát, egy Columbia Watertight II széldzsekit szükség esetén és természetesen vizet, valamint ételt. A vizet 1,1 literes Smartwater palackokban viszem magammal. Meleg étkezéshez liofilizált kaját és/vagy zacskós tésztát viszek, ezek nagyon könnyen és gyorsan elkészíthetők. A napközbeni étkezésekkor pedig hideget eszem, kenyeret, szalámit, sajtot, hummuszt vagy zabszeletet.

Egy hozzászólás Új írása

Hozzászólás